Zimbabwe - Reisverslag uit Maun, Botswana van Monique & Eric - WaarBenJij.nu Zimbabwe - Reisverslag uit Maun, Botswana van Monique & Eric - WaarBenJij.nu

Zimbabwe

Blijf op de hoogte en volg Monique & Eric

10 November 2014 | Botswana, Maun

Dit verslag gaat over onze belevenissen in Zimbabwe. We waren al door verschillende mensen gewaarschuwd voor de grensovergang: "Zorg dat je er voor 7.30 uur bent, anders gaat het vanwege de drukte uren duren voordat je er doorheen komt." Dat advies volgden we graag op en zodoende vertrokken we om 06.45 uur van onze overnachtingsplek die op 15 kilometer van de grens lag. Het verlaten van Zuid Afrika ging vrij vlot, maar toen begon het avontuur om Zimbabwe binnen te komen. Direct sprongen er mannetjes op ons af die zich aanboden om ons te helpen met de gehele procedure. Nu zijn we zelf niet op ons achterhoofd gevallen en we wisten ook wel dat die mannetjes het niet voor niets doen, maar gezien de hektiek leek het ons toch makkelijk om met een van hen in zee te gaan. Nadat we (echt waar!) 5 loketten met hem hadden bezocht, diverse formulieren hadden ingevuld, er diverse kwitanties met carbonnetjes waren opgemaakt, we ettelijke stempels hadden ontvangen en vooral veel geld hadden betaald, mochten we bijna vertrekken. "Nog maar 1 controle" werd er gezegd, "jullie hebben nog maar 1 stempeltje nodig". Dat ging nog bijna verkeerd, maar door de tussenkomst van ons stromannetje liep dat gelukkig goed af. Ondanks dat hij ons tijdens de procedure ook een keer probeerde op te lichten (door US dollars i.p.v. ZA Rand te vragen) was hij toch van meerwaarde geweest. We gaven hem een passende beloning en we waren binnen!
Ergens was het best grappig om dit allemaal mee te maken, zulke inefficiency hadden we nog niet eerder gezien. En achteraf viel het tijdsbestek van bijna 3 uur ook niet tegen.
Na 50 meter reden we al weer tegen de eerste politiecontole aan: "Waar zijn uw reflectoren meneer?" Ik gaf overeenkomstig de waarheid het simpelste antwoord: "Aan de voor- en achterkant meneer". Of hij hiermee ook genoegen had genomen als Monique niet toevallig de politiebadge had laten zien zullen we nooit weten, maar we mochten direct doorrijden. Op de rest van de route in Zimbabwe hebben we vervolgens nog ongeveer 25 andere politiecontroles gehad, maar die verliepen allemaal heel soepel.
Het Matopo National Park verraste ons qua schoonheid en we hadden daar een zeer fraaie camping tussen de rotsen. Vanaf de drukke stad Bulawayo reden we in een ruk door naar het Hwange National Park, waar we gezien de overvloed aan dieren van tevoren erg naar uitkeken. In de middag maakten we met onze eigen auto een game drive, waarbij we al verschillende dieren zoals een leeuw, giraffes, zebra's, buffels en olifanten zagen. De overnachting middenin het park was uniek. Het is moeilijk te beschrijven als je helemaal alleen met je eigen gezin naast de auto zit en rondom je heen de leeuwen diep hoort grommen en de olifanten luid hoort trompetteren. Maar het hoogtepunt van dit park (waar je minimaal twee dagen over doet om door te rijden) was toch wel de overnachting bij de Masuma Dam. Stel je voor: een grote poel waar de dieren vanuit de wijde omgeving komen drinken en wij stonden daar als enige te camperen, vanaf een verhoging van 10 meter uitkijkend over alles wat er gebeurde en dat was nogal wat! Vanuit alle kanten zagen we olifanten komen, op een gegeven moment stonden er ruim 100 vlak voor onze neus te drinken. In de poel zwommen hippo's en krokodillen, die voortdurend lagen te wachten op een onvoorzichtig lekker hapje. Maar de antilopen, buffels, waterbokken en warthogs die langskwamen letten goed op. Verder zagen we nog hyena's en leeuwen op jacht, helaas voor hen hadden ze nu geen succes.
Vervolgens reden we naar Victoria Falls, waar we een geweldige dag hadden. 's Morgens maakten we een 25 minuten durende helikoptervlucht boven de beroemde Vic Falls, de Zambesi rivier en het Zambesi National Park. Hier zagen we wederom olifanten, buffels, giraffen en hippo's, maar nu vanuit de lucht! Na de vlucht moesten we even bijkomen van de ervaringen, daarna hebben we lopend alle uitzichtpunten van de watervallen en de brug naar Zambia verkend. Toch een wandelingetje van ruim 7 kilometer in 37 graden, wat dat betreft was het heerlijk dat we af en toe werden afgekoeld door de waterspray van de falls. 's Avonds maakten Monique en Eric nog een rondvaart over de Zambesi rivier, de Sunset Cruise, absoluut een aanrader voor degenen die hier ook gaan komen. Hier hadden we het geluk dat we ongeveer 12 olifanten de rivier zagen oversteken en in het water zagen spelen.
Vandaag verlaten we Zimbabwe en steken we de grens naar Botswana over. Wat we daar zullen beleven lezen jullie weer in het volgende verslag. Hartelijke groetjes van Andy, Monique en Eric.

• 10 November 2014 - 11:29

René:

Danny Boyle vraagt na lezing van dit verslag wanneer jullie beschikbaar zijn om over zijn nieuwe film (145 days) te overleggen. Deze keer mogen jullie zelf de hoofdrollen spelen!

Allemaal geweldige ervaringen weer. Ga zo door!

• 10 November 2014 - 12:50

Martin En Joke Imanse:

Wat een belevenissen, Joke vraagt zich af of zij zo'n reis zou willen maken en dan vooral het overnachten in de natuur met een 4 x 4 met een tentdak. Ik zie dat wel zitten maar ik heb met haar meer overwinningen gedaan. Volgens mij moet jullie "eigen computer" vol raken van alle belevenissen en heb je maanden nodig om dit te verwerken.
    Hartelijke groeten van ons en geniet van de komende dagen.

Martin en Joke

• 10 November 2014 - 13:51

Pa/Ma Meijer:

Wat gaaf allemaal. En ook goed om jullie weer eens te zien op je selfie?
    Hebben jullie het gevaarlijkste nu gehad?
    Lieve groeten van ons.

• 10 November 2014 - 18:03

Petra:

Wat een super mooie foto's! Al die olifanten, wat zijn ze toch mooi!
    Nou heel veel plezier in Botswana!

liefs en groetjes, Peet

• 10 November 2014 - 18:45

Tanya:

Fantastisch weer om te lezen. En wat gaaf die dieren. Prachtige foto's ook. Lekker blijven genieten. En wat een badge-je al niet doet. Lieve groetjes van ons.

• 10 November 2014 - 22:19

Carel En Corrie Hubert:

Hallo Monique, Eric en Andy,

Eindelijk tijd na terugkeer van ons Afrika avontuur en de voorbereidingen voor de ReisExpirience om jullie spectaculaire verhalen te lezen. Uiteraard heel herkenbaar voor ons.
    Fijn dat alles zo perfect verloopt. Zimbabwe is en blijft een fantastisch, maar wel een duur avontuur.
    De beurs is zaterdag druk bezocht in een prachtige ambiance en de vooruitzichten qua boekingen zien er voorlopig gunstig uit.
    Veel succes verder en vanaf nu blijven we jullie op de voet volgen.
    Hartelijke Groeten,
    Corrie & Carel

• 11 November 2014 - 09:50

Irene (JORP):

Wat een mooie reis zeg, super! Leuk om mee te lezen en te kijken.
    Geniet er lekker nog een tijd van. Groetjes! Irene

• 11 November 2014 - 10:46

Pieter En Greet:

Hallo alle 3,
    Schitterend om te lezen! Vooral de VF was een herkenningspunt uit de verhalen van onze Sandra.
    Zo ook vanaf een campsite het machtige gezicht over natuur en dieren.
    Een geweldige reis maken jullie ervan. Geniet volop en zo speciaal om dit toch maar weer samen met Andy te kunnen doen. Veel liefs Pieter en Greet

• 12 November 2014 - 17:45

Henk En Herma:

Hoi Hagenezen.....

Genieten van jullie verhalen, maar ja wij moeten nog even wachten om dit moois allemaal te gaan bekijken. De ReisExperience is een groot succes geweest. vandaag in Den Bosch een gesprek gehad met vier mensen die in aug/sept 4 of 5. Weken naar zuid west USA gaan met camper. Heb het nodige voorwerk voor je gedaan. Maken een rondje LA. .als jullie weer thuis zijn willen deze mensen met jullie de reis nog en keer dororlopen.Maar geniet eerst van deze reis.
    PS als je nog een Politie badge over hebt houden wij ons aanbevolen, schijnt dus te helpen.......

GR. Henk en Herma

• 12 November 2014 - 18:17

Jaco:

GEWELDIG!!!!

• 14 November 2014 - 05:54

Diny:

En ik maar denken dat ons avontuur spannend was

• 17 November 2014 - 11:53

Mart:

Hoi Eric, Moniek en Andy,

Mooie en indrukwekkende belevenissen en ook leuk beschreven. Om dit allemaal te laten zien aan ons heb je in de verkorte versie al ruim een dag nodig. Geniet er nog maar even van.

• 29 November 2014 - 15:02

Louis Nijland:

Leuk om te lezen al die verhalen uit Afrika