Namibie 3 - Reisverslag uit Clanwilliam, Zuid-Afrika van Monique & Eric - WaarBenJij.nu Namibie 3 - Reisverslag uit Clanwilliam, Zuid-Afrika van Monique & Eric - WaarBenJij.nu

Namibie 3

Blijf op de hoogte en volg Monique & Eric

03 December 2014 | Zuid-Afrika, Clanwilliam

"Take only photo's and leave only footprints" is een bekende slogan die wij zoveel mogelijk nastreven. Helaas hebben we (onvrijwilig) meer in Namibie achtergelaten dan ons lief is.
De dag begon goed; na ons vertrek vanaf de camping maakten we een twee uur durende quad tour door de rode zandduinen tussen Swakopmund en Walvisbaai, een belevenis!
Vervolgens kwamen we op de Esplenade in Walvisbaai, waar we tijdens de lunch flamingo's en pelikanen konden bekijken. En hier moet het zijn gebeurd: 's avonds op de camping kwamen we er achter dat de handtas van Monique daar in een onbewaakt ogenblik uit de auto was gestolen. In de tas zaten o.a. onze paspoorten, die we uiteraard op de verdere reis nog hard nodig hebben. Deze ontdekking noopte ons tot het aanpassen van de plannen: zonder documenten zouden we de grens van Namibie en Zuid Afrika immers niet eens overkomen. Vandaar dat onze koers werd verlegd naar het Consulaat der Nederlanden in Windhoek, een omweggetje van 300 kilometer. Nadat aangifte bij de politie was gedaan in de vorm van een handgeschreven "Statement under Oath", pasfoto's waren gemaakt en diverse formulieren waren ingevuld kregen we de volgende dag uit handen van de zeer behulpzame honorair-consulair (wel tegen ruime betaling) een drietal "Laissez-passez" documenten uitgereikt. Gezien het vervolg van de reis (Australie en Hong Kong) moeten we in Kaapstad nog noodpaspoorten proberen te regelen; Andy heeft inmiddels zijn vlucht naar Ho Chi Min City omgezet naar Amsterdam om in Nederland een nieuw paspoort en visum voor Vietnam te kunnen regelen. Tsja, soms beleef je iets meer avontuur dan je zou willen....
We pakten de reis met slechts 1 dag vertraging weer op en hebben bij Sesriem volop kunnen genieten van de beklimming van Dune 45 (hoogste rode zandduin), de Sossusvallei en met name de Deadvlei. Wat een prachtige omgeving, die behoort in de top 10 van wat we ooit heben gezien!
Gezien de slijtage aan een band van de auto hebben we die ook maar gelijk laten vervangen, dus na deze pitstop waren we weer helemaal klaar voor het vervolg. We reden via mooie wegen en een overnachting in het plaatsje Aus naar de Fishriver Canyon. Vanaf het viewpoint genoten we van een spectaculair uitzicht identiek aan de Grand Canyon, alleen is het hier natuurlijk veel minder druk. Onze laatste overnachting in Namibie was in het Ai-Aiis Resort, een fraaie plek met bronnen van 65 graden (hoewel je daar gezien de temperatuur van 40 graden niet echt op zit te wachten). Het zwembad werd gevoed door die bronnen en was dus lekker warm, ook om 22.00 uur toen wij nog een duikje onder de sterren maakten.
De volgende dag staken we met onze Laissez Passez's de grens naar Zuid Afrika over. "Zo, hebben jullie als politieagenten jullie paspoorten laten stelen?" vroeg de beambte een beetje smalend. Toen hij daarna vroeg of wij nog iets hadden aan te geven, antwoordde Monique: "Nee, ook allemaal gestolen." Hij moest er wel om lachen en we mochten Zuid Afrika binnen.
Het laatste verslag van dit gedeelte van de reis zullen we vanuit het eindpunt Kaapstad versturen. Dan kunnen we jullie hopelijk ook iets meer vertellen over onze paspoortloze toestand...
Hartelijke groetjes van Andy, Monique en Eric

• 03 December 2014 - 14:05

C. Hubert:

Hallo Afrikagangers,

Wel heftig zeg. Wij op onze reizen tot vervelens toe roepen tegen de medereizigers: "Denk aan je spullen" en overkomt het jullie als superreizigers toch. Ja een moment van onachtzaamheid zit in een klein hoekje.
    Fijn dat het toch nog zo snel weer geregeld is en dat jullie ook van de laatste loodjes nog volop kunnen genieten.
    Succes verder. pas op en geniet ze.
    C&C

• 03 December 2014 - 15:09

Frans De Best:

Wat een toestand zeg. Hebben ze daar ook al Marokkanen? vergeef me deze opmerking. het floepte er gewoon uit. Gelukkig zijn jullie positief ingesteld en blijven jullie genieten. Wij genieten mee. groetjes Frans

• 03 December 2014 - 15:19

Ed:

Gave foto's (weer)! En nog steeds dat vakantiegevoel, wat wij hier in Nederland toch wel node gaan missen nu de kou zijn entree gaat doen...

Als we wat kunnen doen voor jullie of Andy, al is het maar in de rij voor de vietnameese ambassade...

Over Ado en Ajax al genoeg gezegd en geschreven. Om maar met Jack van Gelder te spreken: "incidentje, snel vergeten!". Hahahaha!

P.S. Frans, alles goed? Nog plezier in je werk?

• 03 December 2014 - 15:46

René:

Wat is het leven toch saai als je niet op vakantie kunt gaan ... Checken jullie nog even op de Namibische Marktplaats of jullie paspoorten daar worden aangeboden? Veel succes in Kaapatad. Gelukkig kennen jullie de weg daar goed. En als het daar niet direct lukt, gewoon met je vuist op de tafel(berg) slaan! En vooral heel veel plezier!

• 03 December 2014 - 16:01

Martin En Joke Imanse:

Wat een vervelende ervaring en wat hebben ze er aan in de zandbergen? Je kunt hier toch geen online inkopen doen? Hopenlijk is dit het enige probleem wat jullie tegen komen.
    Wij wensen jullie nog mooie dagen in Kaapstad en heel veel plezier.

• 03 December 2014 - 22:51

Pieter En Greet:

Tjonge ...wij zullen het er verder maar niet over hebben!
    Maak er een mooie afsluiting van en verder naar het volgend continent.
    Veel liefs van ons

• 04 December 2014 - 17:33

Lex En Sylvia:

Dit kan iedereen overkomen en zelfs jullie. Wat een mooie foto's en wat een bijzondere reis. Nooit geweten dat Namibie dit te bieden heeft.
    Geniet van jullie trip. Hier is het berekoud

• 06 December 2014 - 00:34

Aad En Esther:

Dat is balen! Hopelijk kan je snel nieuwe paspoorten regelen voor de rest van je reis.
    Mooie foto's van Dune 45. Wij vonden dat ook geweldig. Hebben het quad biken ook gedaan en dat was ook wel een ervaring. Goeie reis verder, geniet ervan!

• 07 December 2014 - 10:51

Diny:

Jammer genoeg hoort het paspoort incident inmiddels ook een beetje bij de ervaringen die je opdoet als je op reis gaat. Jullie zullen er in de toekomst vast weer veel voordeel aan hebben en mensen die hetzelfde mee gaan maken kunnen adviseren. In de tussentijd geniet ik met de laatste pepernoten in mijn hand (mond) weer van jullie grandioze verhalen. Dikke kus voor jullie alle 3. XXX

• 07 December 2014 - 12:45

Jan & Marja:

Genieten elke keer weer van jullie verslag. Wat een prachtige, avontuurlijke reis! Degelijke ongemakken horen daar een beetje bij. Erg mooie foto's. Wij hebben het toegevoegd aan ons lijstje.

• 12 December 2014 - 14:17

Ben En Arien:

Dan zie je maar weer dat het iedereen kan overkomen.....gelukkig kunnen jullie verder reizen. En Ben kennende dit krijgen jullie nog wel een keer om je oren.
    Enne Eric ben je wat kilootjes kwijt of lijkt het maar zo?
    Veel plezier en we zien uit naar jullie volgend verslag.